INDOOR PLANT DIARIES




I am so into plants these days. Aku banyak belajar pasal indoor plant through facebook, pinterest & instagram. Semua orang tahu betapa aku sukakan pokok tapi... aku tak pandai jaga. I mean pokok-pokok yang aku tanam selalunya takkan tahan lama.

Disebabkan itu, aku mula beralih dekat artificial plants. Sebab ia masih pretty & green & aku tak perlu risau tentang penjagaannya. Sampai la, aku terbaca sharing tentang snake plants dekat facebook, aku screencaptured dan forward dekat Cikdin cakap, "Kat Ipoh nanti kita nak tanam pokok ni dekat rumah. Boleh tolong carikan tak dekat nursery kalau ada?"



Beberapa hari lepas tu Cikdin send gambar dekat aku,"Pokok ni banyak tumbuh liar kat tiang lampu depan rumah kawan I. Nanti I amik, free je." Kau mengerti tak perasaan aku masa tu, happy giler sebab last-last dapat free je haha. Aku check online, harga sepasu start dari RM11 ke RM38++ ikut size pokok. 

Disebabkan aku nak indoor plant aku nampak hipster😂😂 aku pun cari la bekas yang comel2 sikit. Raga mengkuang tu aku beli di Shopee, tak ingat harga dia. Raga putih tu aku beli dekat ECO Shop.

Indoor plant yang kedua adalah money plant. Officemate aku tolong belikan, sepasu RM5. Siram seminggu dalam dua tiga kali macam tu.


Sekali lagi, bekas untuk money plant ni, aku beli dekat ECO Shop je. Canvas storage.Very cheap, very pretty. Dua2 pokok ni aku letak dalam bilik aku. 

Lagi satu pokok yang aku rasa paling lama hidup dengan aku adalah pokok aloe vera yang Cikdin bagi.


Pokok ni aku letak dekat balkoni & umur dia dah hampir 4 tahun. Cikdin bagi anak pokok ni masa kitorang mula-mula kenal dulu. (Yes, Cikdin tak pernah bagi bouquet, dia selalu bagi green plants which makes him even moreeee special hewhew).

Sampai sekarang tahan aloe vera ni, cuma mungkin kena tukar pasu. Aku siram bila teringat je sekarang😂 Dulu kemain rajin atleast sehari sekali siram hahaha. Sekarang seminggu dalam tiga empat kali je. 

By the way, I am not in my best shape dua tiga bulan ni. So many conflicts with my inner self. Jadi, pokok-pokok ni la yang buat aku rasa, 'I have something to excite for today!' Gitu. 

Good day!











Comments

Popular Posts